Aan tafel met... Hilde Francq

Aan tafel met… het thema in onze blogs, waarbij we letterlijk de voeten onder tafel schuiven voor een heerlijk gesprek met inspirerende persoonlijkheden. …

HF_KP_wit.jpg

Ik leerde Hilde Francq kennen, al enkele jaren geleden bij Agora (bloemengroothandel in Kontich). Elk seizoen kwam ze er korte introductiesessies geven over de trends voor het aankomende jaar. Zo leerde ik haar kennen. Het is een vrouw die me altijd al fascineerde en ik ben dan ook wel fier dat we haar hebben kunnen strikken voor een interview. Graag deel ik met jullie enkele fragmenten van onze gezellige babbel.

FOODIE & STYLIST

Als onderneemster weet ik maar al te goed hoe weinig tijd er overblijft om te spenderen met vrienden en familie aan tafel. Daarom vroeg ik aan Hilde als doorwinterde zakenvrouw hoe zij dit oplost. “Ik ontvang heel graag mensen thuis, maar het vergt toch de nodige voorbereidingstijd. Jullie concept lijkt me ideaal om mensen zoals ik daarin te ontzorgen.” Welke taken Hilde op zich neemt bij het organiseren van een etentje? “Ik kook bijna nooit zelf. Gelukkig heb ik een man die super graag én lekker kookt. Hij is een echte foodie die echt specifieke winkels opzoekt voor de beste ingrediënten.”

“Voor mij is het heel belangrijk dat de tafel mooi gedekt is en de nodige convivialiteit uitstraalt. Het is logisch zeker dat ik dat belangrijk vind, ik zit in de sector”, zegt ze lachend. “Dat is dus het gedeelte waar ik me mee bezig houdt. Op dat gebied zijn mijn man en ik dus de perfecte combinatie.”

TIJDLOZE ICONEN

Voor iemand die altijd in de toekomst werkt, voor wie wat vandaag in de winkel ligt reeds voorbij gestreefd is, lijkt het me een uitdaging een eigen woning te stylen. Ik ben dan ook benieuwd naar hoe Hilde dit aanpakt. “Ik zit inderdaad continu in de laatste trends. De Winter 20/21 hebben we net afgerond en elke 6 maanden maken we een nieuw trendrapport. Daarom kies ik thuis voor een combinatie van tijdloze iconen met trendaccenten. Recent hebben we ons huis met voornamelijk groen-tinten geherdecoreerd - groen is “here to stay”.”

EXPERIMENT TABLE IN A BOX - BOHO CORAL

We stelden Hilde en haar team onze Boho Coral box ter beschikking om ons concept te testen. Benieuwd natuurlijk naar hun feedback! “Het concept van de box is super handig. En het is tof dat producten in de doos hergebruikt kunnen worden voor een volgende gelegenheid. De geurkaarsen geven direct sfeer. De verschillende natuurlijke materialen, de kaarshouders met veren - het is een beleving voor alle zintuigen.” En als we nog even mogen vragen naar de aankomende trends, is deze box dan een goede investering?

Absoluut, qua trends zien we veel meer kleur in interieur, maar ook outdoor. De omgeving naast de woning wordt een verlengde van de living met vb. tapijten voor buiten en extra buitendecoratie.

UPCOMING TRENDS

Voor dit najaar hebben we veel oranje tinten. Terracotta blijft absoluut in. De scandinavische pastelkleuren maken plaats voor een meer gesatureerd pallet. Groen komt op als trendkleur en wordt gecombineerd in verschillende tinten. Qua materialen zien we veel klei-achtige structuren en primitieve vormen met een knipoog naar Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse kunst.

Als ik Hilde vraag naar haar mooiste tafelherinneringen, dan is er niet een specifiek moment waar ze aan denkt. “Als mensen samen plezier hebben is dat voor mij het belangrijkste.” Vroeger werd dat redelijk strak georganiseerd- in een chique eetkamer - nu eet men meer in de keuken, het hart van het huis, waar we tonen wie we zijn - en dus ook toegang geven tot ons eigen hart. Natuurlijk mag dat nog steeds aan een prachtig gedecoreerde tafel, maar de insteek is meer casual.

Bedankt Hilde, voor het fijne gesprek!

HF_KP_paars.jpg

Wie is Hilde Francq?

Hilde Francq is trend- en colorwatcher. Met haar bedrijf Francq Colors doet ze onderzoek naar toekomstige trends en geeft ze klanten advies. Ze helpt samen met haar team internationale klanten bij het kiezen van de juiste kleuren, materialen, texturen, patronen en vormen voor hun producten. Die krijgen zo een plaats binnen de storytelling van het merk. Met haar boek “Kleur Verkoopt” breekt ze een lans om kleur een strategische plaats te geven in product design.